Dag 5 Barrie – Port Elgin

0 reacties

Onderdeel van onze roadtrip Herfstkleuren in Canada

Vandaag de route van Barrie naar Port Elgin via de Bruce Peninsula. De route zag er als volgt uit:

Eerst een heerlijk ontbijtje bij het Hampton Inn. Deze in Barrie is echt goed. Hij is vrij nieuw en we hebben een mooie kamer/studio. Bij het ontbijt hebben voor de eerste keer weer de kenmerkende wafel kunnen maken! Echt super lekker!

Daarna op pad om via de 26 op weg te gaan. Eerste stop was in het dorpje Stayner met een mooi pleinwandje.

Via de 26 rijden we langs een uitloper van de great lakes in dit geval Georgian Bay. Bij de eerste stop zien we al dat het meer echt groot is. De overkant is met geen mogelijkheid te zien. Het is zelfs vrij moeilijk om deze kant van het meer al te zien. Alle huizen zijn aan het meer gebouwd en er zijn maar weinig plekken aan deze weg waar je even tussendoor kan kijken.

We rijden door naar Meaford om daar te kijken bij de Irish Mountain Lookout. Daar is er echt een spectaculair uitzicht. We hebben zicht vanaf een berg op het hele meer inclusief de mooie herfstkleuren.

Bij het lookout punt raken we in gesprek met twee mensen uit Toronto. Zij zijn voorzichtig weer een beetje op reis aan het gaan sinds de pandemie toesloeg. Nadat we met hen hebben gepraat en zij op pad zijn spreekt een andere man die schijnbaar mee heeft zitten luisteren ons aan. Hij blijkt in Amsterdam geboren in de jaren 50 en destijds met zijn ouders meegenomen te zijn naar Canada. Nu dus een echte Canadees en een anti-vaxxer. Hij heeft hele verhalen waarom het vaccin niks is en hij er niks van moet hebben. Hij vertrouwt op god en dat staat ook groot op de achterkant van zijn pick-up. Na een leuk gesprek over Nederland en de verschillen die hij ervaart nemen we afscheid.

Wij gaan ook weer door naar het noorden door Bruce Peninsula. We gaan op pad naar Tobermory. De route gaat langs de Georgian Bay, maar we moeten echt moeite doen om op sommige plekken het meer te zien.

Het laatste stukje van de route is weinig spectaculair. Tobermory zelf voelt aan als een toeristisch stadje dat leeg is gelopen aan het einde van het seizoen. Dat zou op zich ook wel kunnen want ze hebben schijnbaar een seizoen van mei t/m 15 oktober. Wij zijn er op 6 oktober. Een van de weinige hotels die we er zien is wel helemaal vol, maar zo doet het dorpje niet echt aan. We genieten wat van het meer en besluiten dat we terug gaan op weg naar Port Elgin, maar dan via de kant van Lake Huron.

Als eerste stoppen we bij het Bruce Peninsula Park. Dat is een hike die we niet gaan lopen, maar er staat ook een enorme toren van waaraf je een schitterend uitzicht hebt. Patrick besluit die te beklimmen en het is een hele klim die toren op.

Als tweede stoppen we bij Singing Sands. Dat is een ‘park’ waar een stukje houten brug route is gemaakt bij het strand. We hebben er een prachtig uitzicht op lake Huron een van de great lakes. Aan de andere kant van het meer is Amerika, maar dat is absoluut niet te zien. Het lijkt wel of je over de zee kijkt zo groot is het.

Na deze stop gaan we via de kustweg verder op pad naar Port Elgin. De laatste stop op de route is Sauble Falls. We parkeren de auto en genieten van de schitterende waterval die op een paar honderd meter lopen te zien zijn. Echt een prachtig plaatje, zeker met de visser die zijn boot onderaan de waterval had neergelegd en daar is gaan vissen.

Vlak voor zonsondergang komen we aan in Port Elgin. We checken in bij het Holiday Inn Express. Een heel erg nieuw hotel en het ziet er super uit. We zetten de koffers op de kamer en gaan meteen door naar het strand van Port Elgin om een geweldige zonsondergang mee te maken. Via een pier heb je een fantastisch uitzicht op Lake Huron en valt eens te meer op hoe geweldig groot die great lakes wel niet zijn. We zijn een fantastische zonsondergang waar de zon zo het meer in zakt. Precies op tijd komen we aan om dit mee te maken en we zijn zowat de enige die hier op de pier staan om ervan te genieten.

Nadat de zon is ondergegaan nog lekker wezen eten bij de Boston Pizza en op pad naar het hotel. Het is al laat en we moeten een beetje op tijd gaan slapen om niet teveel aan het tijdsverschil te wennen. Al met al weer een schitterende dag.